در این مطلب از وبسایت گیربکس اعتماد قصد داریم تا روش ساخت وینچ دستی را آموزش دهیم. در این آموزش سعی شده که تمامی مراحل بصورت ساده همراه با تصویر توضیح داده شود.
اما قبل از اینکه سراغ آموزش برویم باید بدانیم که وینچ چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است.
در ادامه این مطلب با وینچ گیربکسی برقی و اجزای آن بطور کامل آشنا شده و سپس آموزش ساخت آن بصورت تصویری توضیح داده خواهد شد.
همچنین با عمده کاربردهای وینچ در صنایع مختلف آشنا خواهیم شد. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
وینچ به دستگاهی اطلاق میشود که جهت کشیدن یا بلند کردن اجسام بکار می رود.
در زبان فارسی و انگلیسی وینچ WINCH به دستگاه کشنده خطی که بهطور افقی یا با زاویه جسم را می کشد اطلاق میشود همچنین به این دستگاه در حالی که جسم را بهطور عمودی به جهت بلند کردن می کشد بالابر و در زبان انگلیسی Hoist می گویند البته در زبان فارسی به این دستگاه در حال استفاده بالابری نیز وینچ اطلاق می کنند.
کاربرد این وسیله بقدری زیاد است که لازم به توضیحات جداگانه است برخی از کاربرد های آن عبارتند از: ۱- سکوهای حفر چاه نفت و گاز ۲- کابل کشی ۳- استخراج معادن ۴- کشتی ها و شناورهای دریایی ۵- صنایع و کارخانه جات ۶- خودرو ۷- برج های نور …
۱ـ وینچ دستی ساده : وینچ های دستی معمولاً در صنایع و کاربرد های سبک استفاده شده و به طور میانگین توانایی جابه جایی وزن های ۱ تن تا ۲تن را دارند. و این وینچ ها از صفحه فلزی چرخ دنده جمع کننده و سیم بکسل تشکیل می شوند.
۲ـ وینچ دستی کلاچ دار: وینچ های دستی کلاچ دار ابزار پرکاربردی هستند که به منظور بالابردن وسایل از آن ها استفاده میشود و به دلیل قیمت و تناژ پایین آن در مصارف سبک تر مورد استفاده قرار می گیرند.
۳ـ وینچ برقی : بالابر برقی که به آن وینچ برقی میگویند یکی از متدوال ترین نوع وینچ هاست که مصارف خانگی و صنعتی بسیار زیادی دارد.
ساخت وینچ باید با شناسایی اجزای مختلف آن همراه باشد. البته چه در ساخت و چه در استفاده، شناسایی قطعات این ابزار صنعتی می توان کمک شایانی در طراحی صحیح یا استفاده درست از آن کند. به طور کلی ۴ قسمت و عضو اصلی دارد:
کابل وایر یا سیم بکسل: معمولا از کابل های فولادی یا سیمی برای اعمال نیروی کشش استفاده می شود. انتخاب جنس سیم باید بسته به کاربرد وینچ و وزن اجسامی باشد که با آن ها برخورد دارد.
طبیعی است که هرچه اجسام سنگین تر باشند، مقاومت کششی سیم باید بالاتر باشد. به همین دلیل است که در اکثر وینچ های صنعتی از کابل فولادی استفاده می شود. طول کابل ها معمولا حداقل ۱۰ الی ۱۲ متر تا بالای ۳۰ متر است.
درام: یک جسم استوانه ای شکل است که سیم بکسل به دور آن پیچیده می شود. اگر درام ثابت نباشد، در یک ساختار قرقره مانند می تواند با چرخش خود سیم بکسل را جمع یا آزاد کند. با درام متحرک فشار کابل افزایش یا کاهش پیدا می کند.
موتور: نیروی محرکه لازم برای چرخش درام از طریق موتورها تأمین می شود. در واقع با استفاده از همین نیرو محرکه است که فشار کابل می تواند بیشتر یا کمتر شود. نکته مهم اینجاست که بسیاری از مدل های دستی، موتور ندارند. اکثر وینچ های خودرو، برقی هستند زیرا سرعت چرخش در این نوع بالاست.
در بعضی از این دستگاه ها به دلیل ثابت بودن درام، قابلیت چرخش آن وجود ندارد پس نیازی به موتور هم نیست. در بعضی دیگر، درام با استفاده از دسته و نیروی واردشده افراد به آن می چرخد.
گیربکس: اساس کار گیربکس دریافت قدرت موتور و کاربرد بهینه آن به منظور جابجایی اجسام سنگین تر است. قدرت دریافتی از موتور توسط گیربکس به نیروی کشش تبدیل می شود. این نیروی کشش به واسطه سیم بکسل، توانایی جابجایی جسم را پیدا می کند.
بسته به نوع طراحی، نوع و ابعاد گیربکس، موتور و سیم بکسل یا حتی درام، وینچ های مختلف قدرت جابجایی اجسام با ابعاد و وزن های متفاوت را دارند.
باید در نظر داشته باشید اسمبل کردن قطعات وینچ به شکل فنی و صحیح ، دقیقا به اندازه انتخاب آن ها در کیفیت محصول نهایی مهم است.
نکته مهمی که باید قبل از اسمبل کردن قطعات به آن توجه شود، چک کردن قدرت کشش وینچ به صورت تئوریک است. مقیاس استاندارد قدرت کشش وینچ، ۱.۱ برابر وزن جسمی است که باید جابجا کند. در این مطلب یک بالابر ۵۰۰ کیلوگرمی مد نظر بود. بنابراین قدرت کشش وینچ بالابر ساختمان مذکور باید حداقل قدرت کشش ۵۵۰ کیلوگرم وزن را داشته باشد.
مرحله ۱ : چرخ دنده و ماردون گیربکس را برای درگیری صحیح چک کنید.
مرحله۲: مانند شکل زیر، ماردون را روی یک صفحه فلزی به عنوان پایه فیکس کنید. این کار با استفاده از پیچ های تعبیه شده روی پایه یاتاقان ها انجام می شود. دقت کنید تا پیچ ها را بیش از حد شل یا سفت نکنید.
پس از بستن پیچ ها، چرخش عادی ماردون و شفت را روی یاتاقان ها تست کنید. باید به راحتی با دست بدون زور و مانع بچرخد.
مرحله۳: محفظه فلزی اطراف ماردون را مانند شکل زیر قرار داده و به صفحه پایه جوش بزنید.
مرحله۴: حال یاتاقان های چرخ دنده را مانند شکل زیر بر روی محفظه سوار کنید و جای پیچ پایه های آن ها را برای سوراخکاری علامت بزنید.
مرحله۵: عملیات سوراخکاری را برای نصب پایه یاتاقان های چرخ دنده انجام دهید.
مرحله۶: چرخ دنده را مطابق شکل روی یاتاقان ها سوار کنید و پیچ پایه ها را سفت کنید و در پایان با چرخش ماردون درگیر با چرخ دنده، کیفیت عملکرد و چرخش گیربکس را بسنجید.
مرحله۷: مطابق شکل، شفت ماردون را برای قرارگیری پولی برش بزنید. سپس پولی را سر جای خود قرار داده و پیچ را سفت کنید.
مرحله۸: در مرحله بعدی الکتروموتور انتخابی را بر روی یک صفحه فولادی مانند شکل نصب کنید.
سپس تسمه کوپلینگ موتور الکتریکی و گیربکس را تست کنید تا فاصله مؤثر (با توجه به سفتی و کیفیت قرارگیری تسمه) بین گیربکس و موتور را بدست آورید. مکان بدست آمده برای گیربکس را علامت گذاری و سوراخکاری کنید. سپس گیربکس را نیز روی صفحه موتور در جای خود نصب کنید.
مرحله۹: موتور را روشن کنید تا کیفیت عملکرد کوپلینگ آن با گیربکس را مشاهده کنید. ماردون، چرخ دنده و تسمه باید بدون ایراد و با سرعت قابل انتظار بچرخند.
مرحله ۱۰: در مرحله بعدی باید گیربکس را مانند شکل به درام وینچ متصل و محکم کنید.
مرحله ۱۱: دقت کنید تا یاتاقان درام در سمت موتور به درستی به صفحه خود متصل شود و سپس به صفحه پایه جوش شود.
مرحله۱۲: سپس برای ایجاد شاسی قدرتمند، دو نبشی آهنی را مطابق شکل زیر صفحه اصلی قرار دهید و آن ها را به صفحه جوش کنید.
مرحله۱۳: شاسی را با دو نبشی دیگر از زیر مطابق شکل مستحکم کنید. نبشی ها را از زیر به صفحه و به یکدیگر جوش بزنید.
مرحله۱۴: عملیات کابل کشی روی درام وینچ را مطابق تصاویر کامل کنید تا به قلاب برسید و سیم بکسل کامل دور درام کشیده شود. با قدرتی معقول به طوری سیم را از سر آزاد آن بکشید که کابل کشی به دور درام با کشش کامل و بدون شلی انجام شود. نیروی وارده شما به کابل باید به شکلی باشد که اجازه دهید موتور با چرخش خود سیم را به دور درام بکشد.
مرحله۱۵: یک صفحه فولادی فلزی به شکل زیر را برای کنترل و بهبود عملکرد درام و سیم بکسل بسازید و به پایه اصلی جوش بزنید. دقت کنید که قسمت پایینی این صفحه دارای لولا است و شما باید طرفین لولا را به عنوان پایه به صفحه زیر درام جوش بزنید. سپس باید مانند تصویر برای کنترل درام، یک فنر با سختی نسبتا بالا را به قطعه کار یادشده و پایه اصلی وصل کنید.
مرحله۱۶: توجه کنید که پس از نصب قطعه کار ساخته شده و فنر به منظور کنترل عملکرد درام هنگام کار وینچ، باید مجددا کابل کشی درام را انجام دهید. پس از این کار، وینچ شما کاملا اسمبل شده و آماده کار است!
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید!
_____
مطالب مرتبط
شنبه تا چهارشنبه: از ساعت 8 الی 20
پنجشنبه: از ساعت 8 الی 13
جمعه: پشتیبانی از طریق سایت و ایمیل