امروزه گیربکس ها و الکتروموتور ها عضو جدانشدنی تمامی صنایع هستند. خرابی این قطعات تنها باعث تحمیل بار هزینه تعمیر و یا تعویض قطعه می شود؛ با متوقف شدن موقت قسمتی از چرخه تولید باعث نابسامانی و همچنین ضرر و زیان صنایع می گردند .از این روتعمیر و نگهداری گیربکس و الکتروموتور ها دارای اهمیت زیادی است .
در این نوع از تعمیرات تنها زمانی به تعمیر پرداخته می شود که خرابی اتفاق افتاده باشد.این نوع تعمیرات در گذشته مرسوم بوده، اما امروز بعلت بالا بودن هزینه قطعات یدکی، هزینه تعمیرات و تولید دیگر امکان استفاده از این نوع تعمیرات وجود ندارد.
۱- داشتن اطلاع از بروز خرابی تقریبا غیر ممکن است.
۲- وجود خرابی در یک قطعه از گیربکس می تواند عامل انتشار خرابی به دیگر قسمت های ماشین گردد.
۳- خرابی و توقف ناگهانی گیربکس که دریک مجموعه از ماشین آلات قراردارد، کار دیگر ماشین ها و بخش های فعال اثر بازدارنده دارد.
۴- تهیه و تدارک قطعات یدکی مورد نیاز و گرد آوری افراد مجرب تعمیر کار مربوطه به منظور انجام سریع و اقتصادی انواع تعمیرات پیش بینی نشده، بسیار مشکل و غیر ممکن به نظر می رسد.
بدلیل عدم کارآمدی تعمیرات پس از خرابی گیربکس ها، تعمیرات پیشگیرانه ( PM) جایگزین آن گردید. در این روش با یک برنامه مشخص و از پیش تعیین شده و بر اساس زمان و یا میزان مسافت طی شده و یا بر اساس تاریخ مشخص ، به سرویس و تعویض قطعات مشخص از گیربکس می پردازیم.
در این روش از تعمیرات اگر قطعه ای نیاز به سرویس یا تعویض نداشته باشد، در هر صورت سرویس و یا تعویض و جایگرین می شود.
این نوع تعمیرات با هدف اصلاح و برطرف کردن عیوب روش قبلی و جلوگیری از تعمیرات غیر ضروری ایجاد شده است . در این روش که با برنامه نگهداری و تعمیرات بر اساس مراقبت وضعیت و یا تعمیرات مبتنی بر وضعیت گیربکس صورت می گیرد، با استفاده از آزمایشات غیر مخرب به سلامت قطعه مورد نظر و در حالت کلی به سلامت یا خرابی گیربکس و سیستم پی می بریم و بر اساس نتایج بدست آمده نسبت به تعمیرات تصمصم گیری خواهد شد.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید!
_____
مطالب مرتبط
شنبه تا چهارشنبه: از ساعت 8 الی 20
پنجشنبه: از ساعت 8 الی 13
جمعه: پشتیبانی از طریق سایت و ایمیل